RSS

RECIPISA

23 Apr

 

RECIPISA

(РАСПИСКА)

Deseori persoanele isi imprumuta reciproc sume de bani, dar se mai intimpla sa uite sa restituie datoria. Nu conteaza daca sint sau nu rude intre ei sau abia se cunosc. Ar trebui sa stiti ca in cazul in care ati dat cu impumut bani si nu ati intocmit nici un inscris, in cazul in care veti ajunge intr-un proces nu veti putea proba cu martori faptul transmiterii banilor. CONCLUZIE: ori de cite ori dati bani cu imprumut, intocmiti o recipisa, cel mai simplu inscris.

Ce trebuie sa contina recipisa?

  1. Textul urmeaza a fi scris de mana de cel ce ia banii cu imprumut, astfel va asigurati pentru viitor, in cazul in care debitorul nu recunoaste datoria se va putea numi expertiza grafologica.
  2. Atit creditorul (cel ce da banii) cit si debitorul (cel ce ii primeste) trebuie sa fie indentificati nu numai prin nume, prenume, dar este de dorit sa fie indicate si datele din actele de identitate, ideal ar fi sa fie indicat codul numeric personal (numarul lung din 13 cifre).
  3. Indicati domiciliul partilor.
  4. Suma scrisa cu cifre si cu litere.
  5. Indicati obligatoriu data exacta cind trebuie intoarsa datoria – scadenta.
  6. Debitorul se semneaza exact ca si in documentul de identitate.
  7. Data intocmirii recipisei.

De ce este util sa intocmesti recipisa

            Va sfatui in cazul in care aveti la mina recipisa si a survenit scadenta, adica datoria trebuie intoarsa, inainte de a va adresa in judecata, incercati sa expediati debitorului o somatie de plata, cu propunerea de a achita datoria, dar indicind concomitent si consecintele negative ale neplatii datoriei: incasarea procentelor, taxa de stat, cheltuielele pentru asistenta juridica suportate de catre creditor.

Daca aveti recipisa intocmita corect, atunci restituirea datoriei nu mai este o asa mare bataie de cap, intrucit conform  legislatiei in vigoare a RM este posibila adresarea in instanta in procedura in ordonanta. Acest fapt inseamna ca creditorul depune numai cerere in judecata, achitind numai 50% taxa de stat decit in procedura obisnuita, apoi judecatorul singur ia decizia, fara sa cheme partile si in lipsa sedintei de judecata. Nu mergeti deloc la judecata, judecatorul emite un document, ordonanta judecatoreasca, si o expediaza debitorului. Daca timp de 10 zile debitorul nu depune obiectii, se emite al doilea exemplar care este si titlu executoriu.

Exemplu de recipisa

Recipisa

Prin prezenta, subsemnatul, ____________________, identificat prin BI seria ______ nr. ________________ CNP___________________________domiciliat__________________________________ confirm ca am primit de la ___________________________________, identificat prin BI seria______ nr. _____________________ CNP___________________________domiciliat__________________________________ suma de ___________ lei, euro , dolari, / suma cu litere _____________________________ si ma oblig sa o restituii pina la data de ____________________________. (Daca se stabilesc procente lunar atunci se indica si acest fapt.) Prezenta recipisa este scrisa de mine_______________________________ intr-un singur exemplar care se va pastra la ____________________________________.

Data                                                                                        Semnatura

 

Etichete: , , , ,

12 răspunsuri la „RECIPISA

  1. Viorel

    15 Noiembrie 2012 at 17:02

    Salutare. Asi vrea sa stiu, cat de mari pot fi sumele imprumutul caror poate fi intocmind o reciposa? Adica, exista limite?

     
    • Cabinetul Avocatului "Natalia Pruteanu"

      16 Noiembrie 2012 at 9:19

      Buna ziua,
      Prin lege nu este stabilit maximul sumei, dar v-asi sfatui daca suma este mai importanta sa incheiati un contract de imprumut, intrucit veti stabili mai detailiat toate conditiile.

      Cu respect, Natalia Pruteanu

       
  2. Victor

    10 Decembrie 2012 at 22:22

    buna ziua,dar model de contract de imprumut puteti sa il postati aici? va multumesc

     
  3. tatiana

    15 Februarie 2013 at 21:07

    buna ziua de curind am inceput sa lucrez cu comenzile adica sa aduc haine de peste hotare pentru aceasta persoanele trebuie sa achite ori suma totala ori 70 % avans inainte de a da comanda iar eu la urma urmei trebuie sa le las copia buletinului si o recipisa ati putea adauga un model sau ce ma sfatuiti?

     
  4. andrei

    12 Martie 2013 at 2:11

    Buna ziua vreau sa va spun detin o recipisa tapata la calculator scris de mina este numai numele meu si numele persoanei ce iam oferit o suma de bani da inclusiv e si semnatura persoanei si datele din BL, iam oferit o suma de bani pentru servicii care mi le garanta 100% dar in recipisa e scris doar ca primeste suma de bani pentru acordarea sprijinului in formarea unui dosar, si ca in caz de rezultat negativ se obliga sami restituie suma de bani dupa 7 luni,si mai jos e semnatura mea ca sunt deacord ,suma nu e mare e 4000lei ,mai am vro sansa sai vad inapoi? va rog frumos sami dati un raspuns,

     
  5. iulia

    19 Martie 2013 at 1:54

    Spuneti-mi va rog o recipisa este valabila daca la momentul intocmirii recipisei buletinul debitorului este cu terminul expirat?

     
  6. nadejda

    13 Iunie 2013 at 12:52

    buna ziua!in cazul in care s-au imprumutat bani fara recipisa ,este posibil de dovedit ceva in judecata daca sunt martori,mersi anticipat

     
  7. petrea

    11 Septembrie 2013 at 18:05

    buna ziua .am o recipisa scrisa de mina persoanei care iam inprumutat bani,este din 2007,si vreau sa intreb daca pot sami intorc bani si daca este valabila

     
  8. digore

    4 Noiembrie 2013 at 0:59

    Buna,am intimpinat si eu pentru prima data cu o problema ,de genul ca am dat avans/arvuna contra unui apartament,deci am procedat in felul urmator,proprietaru apartamntului nu se afla in tara ca sa intocmim un contract de arvuna si deci am facut in scris pe o foaie simpla,probabil a iesit o RECISPISA,cu fiica propietarului,in care am indicat numele,prenumele,domiciliu(ambele parti),datele din buletine,adresa imobilului cit si suma arvunei…..ne-am semnat cu totii,plus ca avem si 2 martori la acea ,,recipisa”daca as putea numi,insa in acea foaie am uitat ca totii uitatii sa indicam data cind am incheiat-o cit si data de a da cealalta suma a apartamntului…in ce caz arvuna ar putea sa ne fie restituita daca eu nu imi mai doresc acel imobil?acea ,,recipisa”ar putea avea vreo valoare juridica daca nu am incheiat-o chiar cu proprietaru???mersi mult anticipat,astept cu nerabdare un raspuns,mersi

     
    • digore

      4 Noiembrie 2013 at 12:33

      un nou email pt intrebarea de mai sus,,digore”

       
  9. Natalia

    6 Noiembrie 2013 at 9:16

    Buna ziua, imi spuneti va rog daca in recipisa nu este indicat domiciliul debitorului, ar putea fi o problema?
    Si inca o intrebare…imi spuneti va rog dupa cite zile de la data de scadenta a imprumutului se poate de dat in judecata debitorul?
    Multumesc anticipat.

     

Lasă un răspuns

 
